• Krstarenja

    Krstarenja ove nedelje: Ponedeljak-Petak u 19:30,  Nedelja u 17:30 i 19:30

  • Jezik

  • Blog banner

    Blog

    08. 06. 2021.

    Vitamin D: Prednosti boravka na suncu

    Poslednjih godina učimo o benefitima vitamina D na sveukupno stanje organizma. Važan je za rad mišića i nervnih tkiva, za pravilan rad štitaste žlezde, a kod dece je značajan za razvoj kostiju i zuba.

    Vitamin D se javlja u više oblika, a dva najvažnija su vitamin D2 (ergokalciferol) i vitamin D3 (kolekarciferol). Najveći izvor vitamina D je sunce – stvara se u koži prilikom izlaganja sunčevim zracima.

     

    Faktori koji utiču na stvaranje vitamina D:

    Satnica/doba dana – najviše vitamina D se proizvodi kada je sunce u zenitu i sredinom dana. Kako izlaganje suncu u ovo doba može biti opasno, obavezno je da se na kožu nanosi što veći zaštitni faktor (spf 30 – spf 50). Ali ne brinite, proverili smo, spf ne smanjuje proizvodnju vitamina D, tako da smo napred! I ne zaboravite da pijete vodu! Hidratacija je važna za zdravlje kože, ali i za pravilan rad organizma.

    Površina kože koja je izložena je takođe jedan od faktora koji utiče na apsorpciju sunčeve svetlosti i posledično proizvodnju vitamina D.

    Boja kože – ljudi svetlije puti brže i lakše proizvode vitamin D kao vid zaštite od neželjenog UV zračenja

    Mesto u kome živimo – prostori sa toplijom klimom imaju više sunčanih dana, pa je stanovnicima ovih predela mnogo lakše da zadovolje potrebe za vitaminom D koji se dobija od izlaganja suncu. Takođe, postoje indikacije da se pored vode proizvodi više vitamina D, ali ova tvrdnja je za sada u fazi istraživanja.

    Napominjemo da dugo izlaganje suncu može biti opasno, pa je potrebno pravilno dozirati vreme. Ovo nikako ne znači da ga treba u potpunosti izbegavati, jer je ograničen period proveden na suncu zapravo zdrav. Tokom samo pola sata proizvede se dovoljna količina vitamina D za ceo dan.

     

    Hrana i suplementacija

    Za one koji ne žive u predelu Ekvatora i u toplijim krajevima, namirnice bogate vitaminom D mogu da nadomeste dnevne potrebe. Birajte ribu (ukoliko imate mogućnosti, morsku), zatim puter, barena jaja, ceđeni sok od pomorandže, a i konzervirana hrana kao što su tunjevina i sardine mogu da budu adekvatna nadoknada.

    Poslednja instanca je svakako veštačka suplementacija, ali pre bilo kakve konzumacije potrebno da se konsultujete sa svojim lekarom.
    Svakako vam preporučujemo da provodite što više vremena u prirodi, pod adekvatnom zaštitom. I tražite bilo koji izvor vode, jer ako ništa, odmorićete uz šum vode koji vas relaksira.